Gimnazjum i Liceum im. Jana Pawła II Sióstr Prezentek
Pierwsza szkoła katolicka w Rzeszowie

Irlandia - Szmaragdowa Wyspa
21-26 kwietnia 2016 r.

Nasza podróż - zorganizowana przez Europejskie Centrum w Łodzi - rozpoczęła się 21 kwietnia 2016 r. na lotnisku w Jasionce, skąd pod opieką Pań: Marii Malarskiej-Knap i Barbary Lamers wylecieliśmy bezpośrednio do Dublina – stolicy Republiki Irlandii. Na miejsce dotarliśmy około godziny drugiej w nocy miejscowego czasu.

W pierwszy dzień zwiedziliśmy m.in. Trinity College – najstarszą uczelnię w Irlandii założoną przez Elżbietę I w 1592 roku. Tu niesamowite wrażenie zrobiła na nas przepiękna biblioteka z 1712 roku, której zbiory liczą prawie 3 miliony wolumenów, a wśród nich najcenniejszą

jest niezwykle bogato inkrustowana kopia Ewangelii, pisana po łacinie na początku IX w. przez grupę mnichów na cielęcej skórze - zwana THE BOOK OF KELLS.

Drugiego dnia pojechaliśmy do Belfastu- stolicy Irlandii Północnej, należącej do Zjednoczonego Królestwa, gdzie zwiedziliśmy Titanic Belfast Experience – muzeum poświęcone Titanicowi. Umiejscowienie budynku jest wyjątkowe, bo znajduje się on zaledwie kilkaset metrów od portowych doków,

gdzie od 1909 do 1912 r., trzy tysiące ludzi, budowało ten kolos pracując 12 h dziennie, 6 dni w tygodniu. Samo wyposażenie statku w niezbędne sprzęty trwało około roku. Titanic zatonął 14 kwietnia 1912 r. w ciągu zaledwie 4 h, podczas swojego dziewiczego rejsu z Southampton do Nowego Jorku, uderzając w górę lodową. Zginęło 1800 osób, a ocalało jedynie 675 jego pasażerów

Trzecim dniem była niedziela, więc będąc ponownie w Dublinie, udaliśmy się do Katedry Świętego Patryka, patrona Irlandii na Mszę św., podczas której chłopięco-męski chór wykonywał pieśni po łacinie, co dodawało mistyczności całemu wydarzeniu. Tego dnia 24 kwietnia mieliśmy szczęście trafić na setną rocznicę Powstania Wielkanocnego, które wybuchło w 1916 r. i  było początkiem zmian politycznych w Irlandii i końcem wielkiej dominacji angielskiej w tym kraju. Dążenia niepodległościowe Irlandczyków zostały uwieńczone gdy w 1922 r. południowa część Irlandii uzyskała niepodległość stając się Republiką.

W stolicy to święto było obchodzone bardzo hucznie, wszędzie można było zobaczyć irlandzkie kolory narodowe. Tego dnia szliśmy ulicami miasta za panią przewodnik, która opowiadała nam historię tak ważnego dla Irlandczyków powstania.

Następnego dnia zwiedziliśmy Dublin Castle, który niegdyś był siedzibą rządowej administracji Zjednoczonego Królestwa, a obecnie należy do rządu irlandzkiego. Później byliśmy również w Dublińskim muzeum poświęconym historii miasta za czasów Wikingów i Normanów. Odwiedziliśmy również Katedrę Kościoła Chrystusowego.

W ostatnim dniu mogliśmy kupić sobie pamiątki na jednej z głównych ulic Dublina - Grafton Street. Około godziny 14:00 udaliśmy się na lotnisko, skąd odlecieliśmy do Polski.

Ogromnym atutem tego wyjazdu, była obecność 4 przewodników Irlandzkich, którzy w bardzo ciekawy sposób opowiadali nam po angielsku o swoim kraju. Był to dla nas również praktyczny sprawdzian umiejętności językowych, które szlifowaliśmy wykonując liczne zadania kulturowe w zwiedzanych muzeach.

Wyjazd był fantastyczny, dowiedzieliśmy się wiele ciekawych rzeczy o tej zielonej wyspie i spędziliśmy cudowny czas, szlifując język angielski.